KANANMUNA - YLIVERTAINEN PROTEIININLÄHDE

Kananmuna on hyvä proteiininlähde ja monella tapaa mahtava ruoka, edullinen ja monipuolinen! Kananmunista saa todella nopeasti ja helposti loihdittua lämpimän täyttävän aterian, joka on vieläpä proteiinipitoinen ja vähäkalorinen.

PROTEIININ TARVE

Proteiinit ovat elintärkeitä jokaiselle. Ne osallistuvat mm. kudosten muodostamiseen ja hormonitoiminnan, vastustuskyvyn ja lihasten ylläpitoon. Proteiinit auttavat myös painonhallinnassa, koska ne mm. pitävät näläntunteen pitkään poissa.

Aikuinen ihminen tarvitsee proteiinia noin 1-1,2 g/kg, keski-ikäisillä ja ikäihmisillä tarve vaan nousee, kun proteiiniaineenvaihdunta hidastuu. Myös aktiivisesti liikkuvilla tarve on korkeampi. Riittävä proteiinin saanti tukee terveyttä, ylläpitää hyvää vastustuskykyä, edistää sairauksista toipumista, ja etenkin ikäihmisillä, voi ehkäistä luuston heikentymistä.

KANANMUNA - YLIVERTAINEN PROTEIININLÄHDE

Proteiinit luokitellaan paremmuusjärjestykseen niiden sisältämien aminohappojen mukaan. Ihmisen pitää saada ravinnostaan useita välttämättömiä aminohappoa, sillä elimistö ei pysty tuottamaan niitä itse.

Tiesitkö, että kananmuna sisältää kaikkia elimistölle välttämättömiä aminohappoja? Sen aminohappokoostumus on hyvin lähellä äidinmaidon aminohapporakennetta, mikä tekee siitä ravitsemuksellisesti erittäin hyvin sopivan. PDCAAS-arvo (menetelmä, joka mittaa proteiinin imeytymistä) on kananmunalla täysi 100, eli sen imeytyvyys on täydellinen. Kananmuna onkin proteiininlähteenä lyömätön. Verrukkina esimerkiksi lihan ja kanan arvo, joka on 90.

KUINKA PALJON TARVITSET PROTEIINIA?

Selvitä oma proteiinintarpeesi oheisesta kaaviosta!

 Painosi  Kuinka aktiivinen olet?  Proteiinintarpeesi /vrk
 alle 57 kg  Todella aktiivinen  <85 g
 alle 57 kg  Aktiivinen  <70 g
 alle 57 kg  Vähemmän aktiivinen  <50 g
 57-63 kg  Todella aktiivinen  85-95 g
 57-63 kg  Aktiivinen  70-75 g
 57-63 kg  Vähemmän aktiivinen  50-55 g
 63-69 kg  Todella aktiivinen  95-105 g
 63-69 kg  Aktiivinen  75-85 g
 63-69 kg  Vähemmän aktiivinen  55-60 g
 69-76 kg  Todella aktiivinen  105-115 g
 69-76 kg  Aktiivinen  85-90 g
 69-76 kg  Vähemmän aktiivinen  60-65 g
 76-82 kg  Todella aktiivinen  115-125 g
 76-82 kg  Aktiivinen  90-100 g
 76-82 kg  Vähemmän aktiivinen  65-70 g
 82-88 kg  Todella aktiivinen  125-130 g
 82-88 kg  Aktiivinen  100-105 g
 82-88 kg  Vähemmän aktiivinen  70-75 g
 88-95 kg  Todella aktiivinen  130-140 g
 88-95 kg  Aktiivinen  105-115 g
 88-95 kg  Vähemmän aktiivinen  75-80 g
 95-101 kg  Todella aktiivinen  140-150 g
 95-101 kg  Aktiivinen  115-120 g
 95-101 kg  Vähemmän aktiivinen  80-85 g
 101 kg +  Todella aktiivinen  150 g +
 101 kg +  Aktiivinen  120 g +
 101 kg +  Vähemmän aktiivinen  85 g +